Tips om nekpijn te voorkomen

Nekpijn wordt bij de meeste mensen veroorzaakt door ofwel een verkeerde lichaamshouding, ofwel door de hele tijd in dezelfde positie te zitten. Uren werken aan een bureau bijvoorbeeld kan ervoor zorgen dat iemand nekpijn krijgt. Wil je graag minder snel last krijgen van nekpijn? Dan moet je onderstaande tips zeker eens goed doornemen!

Tip 1: Werk aan je houding

Zoals ik daarnet al even heb aangehaald, wordt nekpijn veelal veroorzaakt door een verkeerde houding. Daarom is het uiterst belangrijk dat je een correcte lichaamshouding hanteert. Ga steeds rechtop zitten met een mooie rechte rug. Je hoofd hou je lichtjes naar voren gebogen, maar zeker niet te veel!

Als je vaak vele uren werkt achter een computer, kan het goed zijn om te weten hoe je je scherm moet plaatsen. Plaats je scherm steeds zo, dat je net op de bovenrand van het scherm kijkt, wanneer je recht voor je uitkijkt. Ook kan een gebogen scherm een oplossing bieden. Op die manier hoef je je nek minder te draaien en is er dus minder kans dat je hem verrekt.

Tip 2: Neem op tijd eens pauze

In dezelfde houding blijven zitten is sowieso niet goed. Neem daarom af en toe een extra pauzetje. Ga bijvoorbeeld even een koffie halen, of ga even naar de post kijken. Blijf in ieder geval niet achter je bureau zitten en zorg dat je je nek voldoende beweegt.

Tip 3: Sporten kan wonderen doen

Om je nek nog vaker op een goede manier te bewegen, kan je ook enkele sporten doen. Zwemmen is één van de beste sporten om pijn in de nek te voorkomen. Dit komt omdat je tijdens het zwemmen heel wat spieren gebruikt. Daarnaast kan ook een gewone wandeling goed doen. Zorg er dan wel voor dat je veel rond jou kijkt. Bovendien kan je op deze manier ook je stressgehalte verminderen. Ook stress kan namelijk een oorzaak zijn van pijn in je nek.